Jeg kjører en nesten original 50cc kinamotor med 19mm forgasser, uplombert innsug, powerfilter og original eksos. Alt fungerer for så vidt veldig fint, men jeg har lurt litt på justering av forgasseren. Jeg har prøvd forskjellige beskrevne metoder for å se fargen på pluggen og justere etter den, men jeg blir ikke helt klok. Jeg kjører med full gass i noen hundre meter og kutter så motoren tvert og ser på pluggen, det skal vel indikere om hoveddysa er noen lunde riktig?
Pluggen blir da brun på den ene sida og hvit på den andre sida av tuppen. Så vidt jeg kan skjønne er det den sida som sitter mot innsuget som blir brun og sida mot eksos som blir hvit.
Er det noe galt med pluggen, eller er dette normalt? Og hvilken side skal jeg justere etter?
På andre motorer har jeg vært vant til at hele pluggen blir noen lunde ensfarget..
Hvis jeg ser på den brune sida synes jeg fargen ser helt riktig ut, men ser jeg på den andre sida ser det ut som blandinga er alt for tynn. Har 80-dyse i den nå, satt 75 der originalt, og da hadde jeg litt problemer med å få den til å gå riktig, samtidig som hele pluggen ble for lys.